Stevens personal training | Vijf redenen waarom diëten (op lange termijn) niet werkt

In januari slaat Nederland massaal aan het diëten, want dat hadden we ons toch voorgenomen rond de jaarwisseling. Maar oh wat is het moeilijk vol te houden en wat verlang je inmiddels naar die Snicker of dat patatje oorlog. Een ander deel heeft de handdoek zo eind januari misschien al in de ring gegooid. Waarom is diëten toch zo moeilijk? En nog belangrijker, waarom resulteert het vaak in een jojo effect of méér aankomen?

Om dit duidelijk te maken moeten we allereerst definiëren wat we nu eigenlijk onder diëten verstaan. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende diëten, waar iedereen ook nog eens andere opvattingen over heeft, dat enige opheldering misschien op zijn plaats is. Onder diëten verstaan we hier een drastische korte termijn aanpassing in de calorie inname met als doel af te vallen.

De afgelopen jaren zijn ‘Sonja Bakkkeren’ en ‘Dokter Franken’ zo ongeveer veredeld tot werkwoorden. Zo’n dieet geeft een houvast, een richtlijn voor hoe je kunt afvallen. In het begin lijkt het succesvol, de eerste weken vliegen de kilo’s eraf. Na langere tijd stuiten we echter op stagnatie, wat leidt tot frustratie en demotivatie. Hoe komt dat?

Vijf redenen waarom diëten (op lange termijn) vaak niet werken

  1. Diëten vertraagt je metabolisme

Je metabolisme is niets anders dan je stofwisseling. Ook al is je lichaam in ruststand, je gebruikt energie om je hart te laten pompen, je voedsel te verteren, afvalstoffen af te voeren en ga zo maar door. Als gevolg van zeer geringe calorie inname, vertraagt het metabolisme. Hierdoor verbrandt je lichaam in ruststand minder energie, wat uiteindelijk kan leiden tot stagnatie van het afvallen.

  1. Je lichaamsverhoudingen (body composition) worden door diëten vaak negatief beïnvloed

Wanneer je calorie inname tijdens het volgen van een dieet zeer gering is, probeert je lichaam wanhopig te overleven door het metabolisme efficiënter te maken. Dit gebeurt onder andere door voeding op te slaan als vet, om een reserve op te bouwen voor nog slechtere tijden. Daarnaast vermindert het lichaam de spiermassa, terwijl dit nu juist de motor van het lichaam is. Vergelijk het met een auto, hoe groter de motor hoe meer brandstof hij verbruikt. Met andere woorden de body composition wordt door diëten negatief beïnvloed, het vetpercentage gaat omhoog en de spiermassa omlaag. Oftewel, we verliezen wel wat lichaamsgewicht maar we zien er op het strand slechter uit.

  1. Door het volgen van een dieet creëer je tekorten in het lichaam

Tijdens een dieet krijgt het lichaam meestal te weinig waardevolle voedingsstoffen binnen, waardoor je tekorten in je lichaam creëert. Wanneer je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt heb je sneller last van vermoeidheid, verkoudheid en wordt de kans om ziek te worden groter. Als je je zwak en lamlendig voelt raak je sneller gedemotiveerd en is de kans groot dat je je voornemens opgeeft. Herkenbaar?

  1. Je verstoort je hormoonbalans

Wanneer je gedurende een langere periode een gering aantal calorieën inneemt kan er chronische stress in het lichaam ontstaan. Dit heeft een negatief effect op de hormoonbalans, omdat het je cortisolgehalte dan verhoogt. De gevolgen hiervan zijn insuline ongevoeligheid (de vetopslag neemt hier o.a. door toe) spierafbraak en een vertraagd metabolisme. Eerder hebben we al gezien waar dit toe kan leiden. Bovendien wordt cortisol ook wel gezien als het ‘hongerhormoon’, het verhoogt je eetlust. In periodes van stress worden daarom sneller ongezonde keuzes gemaakt.

  1. Door diëten pak je niet de oorzaak van het probleem aan

Een dieet houdt meestal een drastische omslag van het voedingspatroon in, waardoor bepaalde producten en voedingsstoffen gedurende een tijdje vermeden worden. Feit is echter dat hiermee de kern van het probleem niet wordt aangepakt: de ongezonde (eet)gewoontes blijven bestaan met als gevolg dat na afloop van het dieet weer op de oude voet wordt doorgegaan. Zo kom je net zo hard weer aan, daar is ie dan; het jojo effect!

Kijkend naar deze vijf redenen zet diëten eigenlijk de verkeerde processen in je lichaam in gang. Deze processen zoals verstoring van de hormoonbalans, tekorten in het lichaam, spierafbraak en verlaagd metabolisme versterken elkaar ook weer, waardoor je stagneert, gefrustreerd raakt, stopt met het dieet, weer aankomt en terug bij af bent.

Referenties

Katan, M. (2008). Wat is nu gezond? Fabels & Feiten over voeding. Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam.

Personal Hormonal Profiling, Cursusmateriaal, The Overload Worldwide.

Verburgh, K. (2012). De Voedselzandloper. Uitgeverij Prometheus, Amsterdam.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s